Je hoort het zo vaak, klachten over telecomaanbieders, energiebedrijven en kabelmaatschappijen. Maar als het je zelf overkomt, is het moeilijk om je woede in te houden. Voor bijna alle zaken die nodig zijn om ondernemer te worden heb ik wel iemand in mijn vriendenkring die specialist is. Wat heb ik veel aan deze mensen te danken. Maar er ontbrak toch nog iemand op het lijstje. Iemand met verstand van telecommunicatie. Lees mijn relaas over een Blackberry die alleen maar e-mail kan ontvangen maar geen e-mail kan versturen. Maar ook hoe medewerkers van Vodafone de zetten blijven herhalen tot je er gek van wordt. Overigens zijn de medewerkers wel allervriendelijkst, maar daarmee is mijn probleem niet opgelost en ben ik gevangen door Vodafone.
Update 22 februari 16.00 uur: Vodafone heeft aangeboden om bij verlenging contract tot december 2011 een Blackberry 9700 beschikbaar te stellen. Zo wordt het toch nog prima opgelost door Vodafone.
Ver voor dat ik daadwerkelijk startte als ondernemer moest ik veel doen. Eerst mij goed laten informeren, vervolgens veel werk verzetten. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in mijn vriendenkring veel specialisten en dus adviseurs heb. Of het nu ging om belastingen, boekhouding, verzekeringen, marketing, leaseauto of een gelegenheid waar ik mijn startborrel kon geven. Er was altijd wel iemand in mijn directe omgeving die mij een goed advies kon geven of mij kon helpen. Maar ook bij familie en vrienden die zelf ondernemer zijn kon ik aankloppen. Helaas zat daar niemand tussen die iets in de telefonie deed.
In heb met mijn toenmalige werkgever afgesproken dat ik het nummer van mijn Blackberry mocht behouden. Veel mensen hebben dit nummer en aangezien ik het werk ook bleef doen maar dan d.m.v. opdracht was dit wel zo handig. Mij was bekend dat je het nummer kosteloos mag meenemen. Zodoende heb ik dit nummer dus ook al gebruikt op mijn briefpapier en visitekaartjes. Toen ik de overdracht wilde regelen bleek ik verplicht te zijn om bij Vodafone minimaal een jaarabonnement af te sluiten, zonder enige extra's. Bij mij begint er dan als iets van weerstand te komen. Normaal krijg je bij het afsluiten van een nieuw abonnement ook een toestel gratis of voordeliger. Maar goed, ik kon regelen dat ik mijn Blackberry-toestel in bruikleen kreeg.
Vanaf 13 januari staat het contract op naam van Opmeer PR & Communicatie. Dan denk je aan de slag te gaan. Geen lastige policy meer, dus gewoon kunnen doen wat je wilt. Helaas bleek dat ik wel e-mail kon ontvangen maar niet kon versturen. Dan begint de ellende. Eerst maar eens met Klantenservice van Vodafone Zakelijk bellen, 1200. Na diverse keuzemenu's kom je uiteindelijk bij een helpdeskmedewerker die het gaat oplossen. Na 20 minuten zou het werken. Niet dus, opnieuw gebeld en weer een andere oplossing. Serviceboeken vervangen, "gaat makkelijk meneer. Eerst de serviceboeken verwijderen en dat sturen wij nieuwe op. Gaat allemaal automatisch, hoeft u niets voor te doen." Inmiddels zijn de serviceboeken 4 keer vervangen, zonder resultaat. Ik ben nu al 5 weken bezig om normaal te kunnen werken. Alles is al geprobeerd en diverse telefoontjes en bezoeken aan de winkels van Vodafone hebben niets geholpen. Eerste keer in de winkel "u kunt beter zelf 1200 bellen, doe ik ook." Bedankt voor de service.
Ik heb op 1 februari maar een brief gestuurd, omdat na 10 minuten wachten de verbinding verbroken werd, en gevraagd om een oplossing. Ik heb voorgesteld om mijn abonnement op te waarderen naar een 2-jarig abonnement en in ruil daarvoor krijg ik een Blackberry Bold ter beschikking. Ik heb echter nog geen antwoord op mijn voorstel en vandaag heeft mijn laatste bezoek aan de winkel weer geen oplossing opgeleverd. Dezelfde technische handelingen zijn herhaald met hetzelfde resultaat. Daar bleek overigens ook dat mijn contract pas op 30-6-2011 afloopt. Vreemd, ik heb echt maar voor 1 jaar getekend.
Inmiddels heb ik een klacht ingediend bij ConsuWijzer, een loket van de OPTA. Ook heb ik de Ombudsman van het Haarlems Dagblad een e-mail gestuurd. Ik probeer de dingen altijd zelf op te lossen, maar hier kom ik zelf niet uit. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Als iemand zich verbaasd over het feit dat ik niet antwoord op een e-mail, dit is de reden.
update 20 februari:
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Om u verder te kunnen helpen is het belangrijk dat ik uw persoonlijke gegevens kan verifiëren. Ik mag u alleen informatie geven over het mobiele nummer waarmee u bent ingelogd in My Vodafone.
U kunt hier inloggen en uw vraag opnieuw aan ons stellen.
Heeft u problemen met inloggen of bent u geen klant meer, neem dan contact op met onze telefonische klantenservice.
Klein detail, het aanmaken van een account lukt niet vanwege een technische storing. Met andere woorden, er wordt niets gedaan met mijn klacht, maar dat ben ik inmiddels gewend van Vodafone.