loader
 


Laatste reacties

Leuke Zaken 27 mei

28-05-2014, 13:16 • 1658 keer gelezen
Leuke Zaken 27 mei

Beste Dick,

Daar zit ik dan Dick. In mijn hokje voor de actie Lock me Up – Free a Girl te schrijven aan mijn column. In je vorige brief had je een simpele oplossing voor het teruglopen van de koopavond. Kortweg gesteld: stop met de donderdag en blijf zaterdag langer open of elke dag tot 19.00 uur in plaats van 18.00 uur. Geen ingewikkelde aanpassing, maar wel anders dan dat wij al jaren gewend zijn. Op een andere manier ondernemen, onderscheidend zijn.

Onderscheidend zijn is volgens mij de essentie van succesvol ondernemen. Als ik naar mijn eigen beroepsgroep kijk dan zie ik duizenden communicatieadviseurs. Daar zitten hele goede bij en hele slechte. Maar ik weet zeker dat genoeg collega's van uitstekende kwaliteit zijn. Je moet je dan ook altijd de vraag stellen: 'waarom moet een opdrachtgever voor mij kiezen?'. Je moet iets extra's bieden, iets onderscheidends. De eerste indruk is belangrijk. Op het moment dat je in staat gesteld wordt om een dienst te leveren of een product te komen, dan pas kan men ervaren wat je kwaliteit is. Je moet ook rond het 'merk' een gevoel creëren. Zo organiseer ik voor mijn relaties jaarlijks een borrel, ben ik een traditie gestart met een jaarlijks tennistoernooi en afgelopen januari was er een speciaal concert in het Patronaat. Daar worden niet alleen maar relaties voor uitgenodigd waar ik geld aan verdien. Ook de mensen die aan mij leveren en vrienden en familie die mij steunen en helpen zijn van de partij.

Op die manier gaan de relaties zich betrokken voelen bij het bedrijf en de gunfactor is daardoor hoog. Het is niet te zeggen wat dit direct aan werk oplevert. Maar ik ben er van overtuigd dat dit mede het succes bepaalt van je onderneming.

Kortom, naast andere openingstijden moeten ondernemers de handen ineen slaan. Winkelgebieden moeten onderscheidend zijn ten opzichte van elkaar om de concurrentie het hoofd te bieden. Daarbij is samenwerking belangrijk en weten wat je sterke en zwakke punten zijn. Stap buiten de traditionele gedachten over winkels, over openingstijden en over concepten. Zie de kansen en probeer nieuwe uitdagingen aan te gaan. 

Met ondernemende groet,

Herman Opmeer

 

www.facebook.nl/leukezaken

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar u gestuurd ter bevestiging van uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.