Ik werd gisteren gebeld door een werving- en selectiebureau met de vraag of ik interesse had in een interim-functie als persvoorlichter bij een ministerie in Den Haag. Deze functie had ik zelf inmiddels ook gezien bij twee andere bureaus waar ik ook sta ingeschreven. Het profiel is inderdaad op mijn lijf geschreven en ik voldoe aan de eisen die worden gesteld. Er gloort dus hoop voor een mooie opdracht. Het bureau dat belde vertelde mij ook dat zij één kandidaat mogen voordragen en dat dit snel moest gebeuren. Voor mij dus een prima ontwikkeling en ik wacht nu op een uitnodiging voor een gesprek. Waarom ben ik dan toch teleurgesteld?
De twee andere bureaus hebben de functie op hun website gezet en van een bureau kreeg ik een e-mail alert. Bij één van de twee bureaus sta ik al meer dan twee jaar ingeschreven zonder enig resultaat. Bij het andere bureau net twee weken. Mijn teleurstelling richt zich dan ook op het bureau waar ik al vele pogingen heb ondernomen voor een interim-functie, die steeds een CV up-to-date van mij kregen doorgestuurd en die mij steeds standaard afwijzingen stuurde. Dit bureau kreeg dus opdracht van een opdrachtgever om op zoek te gaan naar de beste kandidaat. Zij zetten de functie in de database en wachten af wie er gaat reageren. Dit kan betekenen dat zij een andere kandidaat hebben die veel beter aan het profiel voldoet dan ik. Maar gezien mijn ervaring en het profiel had ik toch minimaal een telefoontje verwacht van dit bureau. Ik ga er vanuit dat zij voor hun klant de beste kandidaat willen selecteren.
Gelukkig gaat OnlyHuman anders te werk. Zij zijn gaan zoeken in hun database naar een kandidaat die het best past bij het profiel en gaan dan deze kandidaat actief benaderen. Natuurlijk is de functie ook te vinden op hun website, maar gelijktijdig werd er al contact met mij gezocht. Ik ben natuurlijk wel razend benieuwd met wie de twee andere bureaus op de proppen komen. Maar nog belangrijker is dat ik de opdracht binnen kan slepen en dat deel 5 van de weblogserie Zoektocht kan worden voorzien van een foto met een fles champagne erop.