loader
 


Laatste reacties

Ondernemersplezier - #blijeondernemer

13-03-2013, 18:40 • 2375 keer gelezen  • 1 reactie
De vraag wordt vaak aan mij gesteld: 'Heb je nooit spijt gehad van je beslissing om voor jezelf te beginnen?' Ik kan die vraag alleen maar met een volmondig 'Nee' beantwoorden. Nagenoeg elke dag krijg ik te maken met de voor- en nadelen van het ondernemerschap. En natuurlijk is niet alles rooskleurig. In het voorjaar en de zomer van 2012 waren de opdrachten dun gezaaid. Enkele weken geleden kreeg ik de jaarcijfers over 2012 van mijn boekhouder. Die waren niet goed, de omzet lag 1/3 lager dan in 2010 en 2011. Ik ben altijd optimistisch gebleven, maar vrolijk wordt je er niet van. In het najaar kwam er gelukkig een kentering

Een grote opdracht van het ministerie van Financiën en een aantal kleinere opdrachten zorgden voor een volle portefeuille. Dit betekent vooral veel en hard werken. De zondag is een extra werkdag geworden en een paar dagen in de week wordt er in de avonduren gewoon doorgewerkt. Dat is niet erg, mij hoor je niet klagen. De vermoeidheid slaat soms toe, maar ik krijg er ook weer ontzettend veel energie van. Het blijft een kick als er een nieuwe opdracht binnenkomt, hoe klein soms ook van omvang. Steeds weer proberen van meerwaarde te zijn voor je klant. Je verplaatsen in die klant en hem het gevoel geven dat hij jou met een gerust hart zijn opdracht kan toevertrouwen.

Afgelopen week heb ik een opdracht geëvalueerd met een opdrachtgever en kreeg weer een gelukzalig gevoel. Onder het genot van een goede maaltijd werd mij uiteengezet hoe men mijn werkwijze, producten en diensten had ervaren. Het was fijn om te horen dat ze meer dan tevreden waren. Ik ben wel eens verbaasd als ik complimenten hoor over zaken die voor mij doodnormaal zijn. Zaken waarvan ik denk dat elke professional die zo zou doen. Dat is blijkbaar niet zo. Maar ik moet mij geen zand in de ogen laten strooien. Het gevaar dat je op routine gaat werken is dan aanwezig.

Je moet jezelf blijven uitdagen, scherp blijven en altijd op zoek naar het onderscheidende vermogen dat je kan bieden aan je klant. Maar natuurlijk ook plezier houden, dat is ontzettend belangrijk. Uit dat ondernemersplezier haal ik veel creativiteit en energie. Het geeft je de kracht om dat tandje extra bij te zetten als dat nodig is.

Op mijn Twitter gebruik ik de hashtag #blijeondernemer als ik iets vrolijks over Opmeer PR & Communicatie heb te melden. Ik hoop deze hashtag nog vaak te mogen plaatsen.


Gea Wolfslag • 13-03-2013, 20:05
Nog een voordeel: het treffen van oude bekenden. Het is fijn om weer eens met elkaar samen te werken Herman. Daar word ik een #blijeondernemer van ;-)

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar u gestuurd ter bevestiging van uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.