Soms is Twitter niet het juiste medium om te communiceren. Het is niet altijd mogelijk om in 140 tekens je goed uit te drukken. Maar gelukkig heb je altijd nog een weblog. Sinds ik bijna dagelijks met de trein naar Den Haag reis verbaas ik mij over het fenomeen 1e klasse in de Sprinters. Het reizen met de 1e klasse is een bewuste keuze omdat dit mij in staat stelt te kunnen werken tijdens de reis. In de Intercitytreinen is er bijna altijd een zitplaats, je hebt meer ruimte (3 i.p.v. 4 stoelen op een rij) en je hebt de beschikking over een klaptafel waar ik mijn laptop op kan zetten. Daar betaal je natuurlijk ook meer voor € 13,90 i.p.v. € 8,20 voor een rit Haarlem – Den Haag. Dat is dus meer dan 60% duurder. Maar ik heb dat er dubbel en dwars voor over. Ik blijf alleen met de vraag zitten waarom in de 1e klasse van een Sprinter het verschil met de 2e klasse alleen de kleur van de stoel is.
'Dan reis je toch 2e klasse als je de Sprinter moet hebben.' Dat gaat niet zo makkelijk, dan moet je namelijk je OV-chipkaart overzetten naar 1e klasse. Ik rij alleen met de Sprinter als ik mijn reguliere trein gemist heb of als ik naar een niet Intercitystation moet reizen.
Nu gaat de NS nieuwe Sprintertreinen bestellen. Ik zag een tweet van de NS dat op Rotterdam CS stoelen werden geplaatst waarop reizigers konden proefzitten. Prima actie, de reiziger vragen welke stoel het best bevalt. Via Twitter stelde ik toen al de vraag over de 1e klasse stoelen en indeling. Het zou worden nagevraagd, maar helaas, nooit een antwoord. Ook niet na een tweede tweet met vraag. Weer zou het worden nagevraagd, maar weer geen verdere reactie. Ik had dus al zo'n vermoeden waar het naar toe zou gaan.
Toen van de week Rover foto's op Twitter plaatste van de nieuwe Sprinter werd het duidelijk. Ook nu weer dezelfde opstelling, dus weinig ruimte. Niet goed te zien is of er bij een paar stoelen in ieder geval nog klaptafels zijn. Toen ik daar mijn teleurstelling over liet blijken kreeg ik op Twitter van @Utrechthc het verwijt dat ik alleen maar aan het zeuren ben. Zo wordt dat dus door deze persoon, aan zijn twitternaam af te leiden een hoofdconducteur uit Utrecht, gezien. Wel 60% meer betalen voor een kaartje, maar vervolgens nagenoeg hetzelfde krijgen. Het is alsof je een stukje vlees van € 4 koopt maar omdat er een andere verpakking om zit er € 6,50 voor moet worden betaald.
Ik weet niet hoe de bestelprocedure is. Maar ik hoop dat NS de 1e klasse aanpast en kwaliteit levert wat je mag verwachten voor de prijs die je betaald. Op basis van de foto's ziet de trein er verder prima uit. De inrichting is mooi en licht, het toilet is terug van weggeweest en er zijn stopcontacten onder de stoelen gemonteerd.
Van collega Jeroen begreep ik dat je nooit terugkoppeling hebt gekregen op je tweet over onze nieuwe Sprinter treinen en de stoelopstelling. Ik kan allerlei redenen bedenken waarom er nog geen terugkoppeling is geweest, maar eerlijk gezegd geen idee. Spijtig vind ik het wel.
Hieronder twee korte items waarin de stoelentest en een impressie van onze nieuwe Sprinter treinen:
- www.hartvannederland.nl
- railmagazine.nl
gr. Gerjan